Fortsätt till huvudinnehåll

361 dagar

Det är 560 dagar sedan det blev tyst här. Jag önskar att jag kunde berätta om att mitt liv numera är så spännande, fullt av fasterskap och äventyr, så att jag inte har tid att berätta om det. Så är det emellertid inte. Jag är fortfarande faster,  mamma, dotter och svärdotter och en hel massa annat på ungefär samma sätt som den där dagen i juni. Det är bara det att jag, alla andra och världen blivit 560 dagar äldre.

Precis som alltid har jag just firat en jul och avslutat ett år. Det beror troligen på att jag blivit 560 dagar äldre som det känns som att julen är mycket snabbare nuförtiden. Ritsch, ratsch, fillibom, så var det mellandagsrea och klibbsvettiga provrum med stora julklappssedlar i plånboken. I år hade vi en tomte som fick oss att sjunga "Hej, tomtegubbar" mitt i paketutdelningen. Det brukar vi inte göra. Men det hade jag, fastän jag är en julaftonsfundamentalist, inte det minsta emot. Under hösten har jag hämtat in lite lugn och ro och det gör mig betydligt mindre rigid. Barnens skeva smällkarameller och änglar platsade i granen till och med. Sorgligt är det däremot att jag numera har två söner, som blåst bort det magiska glittret på jultomten och därför delade ut klappar och tackade mekaniskt och effektivt istället för storögt och förundrat. Men jag antar att en fiktiv farbror i röd luva och vitt skägg, har svårt att konkurrera med en blank liten 7-tummare där hela världen finns under pekfingertoppen. Plattorna vårdas ömt.

2014 skålade jag in i Pommac bland fräsande raketer. Sedan dess har jag varit behagligt improduktiv. Mest legat eller suttit i någon soffa, spelat Candy Crush och sett superhjältefilmer. Antar att det snart är dags att varva upp igen, för på tisdag ska jag jobba för första gången på 17 dagar. På ett annat jobb än för 560 dagar sedan. Jag lyssnar fortfarande på barn, men det är andra barn, på ett annat ställe. Jag älskar det. Men det sociala arbetet får konsekvenser för den sociala fritiden. Ibland känns det som att jag håller på att utvecklas, eller kanske invecklas, till eremit. Ju större de tomma luckorna i Google Calender  är, desto lugnare blir jag. Då vet jag att jag fridsamt kan tassa runt i huset, plocka lite planlöst i det jag har lust med och inte anpassa varken ord eller tankar till någon annan. Det är tur att jag har gift mig med en annan sort, som ser till att jag pratar och träffar andra människor ibland, även fast jag inte alltid vill.

Om 361 dagar är det nyårsafton igen. Och mitt enda nyårslöfte tills dess blir att skriva här fler gånger än under förra året. Och det är härmed uppfyllt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Låta bli

Gör du också så bland? Blir hängande i tanken vid ett ord eller uttryck. Tänker det, smakar det, gång på gång tills det ömsom helt tappar sin betydelse, ömsom blir helt obegripligt, en liten samling bokstäver och ljud bara. Ibland tar de ett sånt varv med mig, orden. Och det blir den omväg som behövs för att jag ska förstå. Tror att det är därför jag tycker så mycket om dem. Orden. En stund den här sommaren tänkte jag på att låta bli. På hur ofta jag inte låtit bli. Hur jag har mixtrat, donat, grejat, pressat, skruvat, puttat, övertalat och krumbuktat för att få livet/mig själv/någon annan/något annat att röra sig i den riktning jag uppfattat som den rätta. Och hur det ganska ofta skavt och skevat och hur jag ändå fortsatte. Det går att streta på ganska länge om en bara tittar åt rätt (fel?) håll. Inte sällan har mitt arbete också handlat om att baxa tingens ordning i andra riktningar än dit de själva vandrat. Kanske går det att kalla mig både envis och tjurskallig till följd av dett

All good things come to an end

. Årets näst sista dag har just börjat och jag sitter i kolmörkt vardagsrum och lyssnar på snusandet från tre sovrum på Rucklets övervåning. Den enda som brydde sig om att jag kom hem var Sigge the Dog, som undrade varför jag luktade retrieverhane (x2) och missnöjt sniffade igenom mig innan han lommade in i sovrummet igen. Jag ska snart lomma efter. Men först vill jag berätta om min dag. Jag har varit på utflykt hela dagen, trots att jag egentligen inte alls har jullov och borde våndas över en urtrist inlämningsuppgift. Jag åkte till ett lämpligt köpcentrum och shoppade loss på mina julklappspresentkort. Några små pärlor lyckades jag rota fram ur reakorgarna, men någon jacka (som var det egentliga syftet med turen) i lagom storlek och färg gick inte att skaka fram. Men familjen T har nu ett Alfapet-spel UTAN nedkladdade bokstavbrickor, en fin gå-bort-present till nyårsvärdparet samt väldigt politiskt korrekta "nyårsfyrverkerier" (som varken smäller, sprakar, skrämmer djur ell

Vi spelar Uno

. Vi har en uppsättning Uno-kort som bröderna T har upptäckt i dagarna. När de lärt sig att man inte bara kunde a) sortera korten i färghögar b) sortera korten i sifferhögar c) sprida ut korten över hela golvet d) kasta korten på varandra, utan också spela med dem, blev förtjusningen stor och nu förgyller vi nästan varje kväll med en liten omgång Uno. Spelet startar med att någon ska blanda. Det blir oftast G eller jag, eftersom erfarenheten säger oss att de flesta korten hamnar på golvet om någon annan blandar. Sedan delas korten ut. Sju till varje spelare. Det finns en risk att någon av de yngre spelarna bryter ihop och gallskriker om de får färre kort, så det gäller att räkna noga. Rättvisa är viktigt. Sedan börjar spelet. V blir oftast arg först. "Titta inte på mina kort!" gastar han tjurigt, med underläppen utskjuten som någon slags stötfångare. Och det spelar ingen roll hur många gånger föräldrarna berättar att det är svårt att inte titta på hans kort när de ligger