Fortsätt till huvudinnehåll

Hänt sedan sist

.
I slutet av förra veckan stod vår lönn så gul att det stack i ögonen. I helgen tackade vi högre makter för att stormen blåste över en stor del av den gula härligheten på grannens tomt. Om man bortser från löven är hösten min tid. Jag vet att man ska älska våren och sommaren för att räknas som riktig svensson, men jag vill hellre ha höst. Färgerna och klarheten. En slags avkoppling efter sommarens krav på ständig underhållning och fullt utnyttjande av det goda livet. På hösten kommer det trevliga i mindre portioner, jag hinner njuta och sedan längta till nästa gång. Dessutom ger hösten nya problem på jobbet som måste få sin lösning och min rastlösa hjärna får något vettigt att ägna sig åt.

Den här hösten har jag sannerligen fått så jag tiger på den fronten. Herr Chef verkar ha hittat mig på listan "personer-som-jag-glömt-ge-fortbildning" och skickar mig på tre hyfsat omfattande utbildningar på två månader för att kompensera. Pju. Jag lär mig så att det snart sprutar ur öronen på mig och får jag en stunds lugn på jobbet får jag idédiarré och kreativar sönder mina kollegor. Förlåt.

Och inte slutar det för att jag åker hem. Sitter vid datorn och surfar efter tänkbara föreläsare, kollar upp Bilddagboken för att utforska kidsens vardag på nätet och klurar över formuleringar till mitt nästa samtal. Inte jobbigt alls. Iallafall inte för mig. Och G törs jag knappt fråga. Men vi springer som vanligt ungefär i samma takt. Han har inlett ett intensivt förhållande med nya datorn och monster-tv:n och producerar trevliga trudelutter kvällarna i ända. Hans kreativitet tar lite andra vägar.


Annat som hänt sedan sist är att vi firat farmors 75-årsdag, så som vi brukar fira saker i vår släkt: med massor av människor och mat. Trevligt var det. Den största behållningen för mig var att träffa kusinens nya lilla "bebis": mopsen Ture. Han var len som en säl och hade hull som nog räckt till två. Charmigast på festen var han iallafall och G fick säga "nej, M, vi ska inte ha någon mer hund" rätt många gånger. Farmor själv hade strängeligen förbjudit oss att köpa presenter, men mjuknade när hon fick en förstoring av våra små monster i en fin ram. Jag är stolt över hur vi har det i vår släkt. Alla är inte så där särdeles tajta, men vi pratar och har trevligt när vi träffas och det är alltid en avslappnad stämning. Vi hann till och med med lite allsång.

Jag har också hunnit vara på läger i två dagar med skolans utvalda mobbningsförebyggare. Elever alltså. Jag, 22 elever och tre av mina favoritkollegor i en gammal skola. Jag var beredd på en klart begränsad sömn, men sov mer än jag brukar göra hemma och snarkade tydligen också. Var nog sista gången någon delade rum med mig frivilligt. Eleverna gjorde mig (kanske oss?) nästan tårögda av stolthet med sitt engagemang och nästan exemplariska uppförande. Vad gör en pangad ruta då?

Nu ska jag snart lägga mig och försöka att inte tänka på att det kliar i hårbottnen eftersom det går löss på dagis!



God kväll!

Kommentarer

Lisa sa…
Jag är här för att stilla ditt bekräftelsebehov. Jag, liksom du, är ett stort fan av höst. Förutom idag när jag fick sitta på en 4 timmar lång föreläsning i dyngvåta jeans för att regnet öste ner när jag och min cykel färdades till skolan... Men annars är det livet att få tända alla smålampor och levande ljus. Min energiförbrukning skjuter i taket men jag kan inte hejda mig. Det enda stället jag inte har lampor på för tillfället är cykeln. Vilket kan innebära 2000(!) kronor i böter så en tur till Biltema/Clas Olsson vore på sin plats. Jaja.. Juridiktenta igår som kändes allt annat än bra... Dina telapatiska tankar som du skickade Frida undvek tyvärr mig trots att jag satt bredvid henne. Nu ska jag iväg till mitt andra Friskis och Svettis pass. Det ska bli intressant om jag för första gången i mitt liv kunde få valuta för det icke billiga gymkortet jag köpt. Dumt att ta ut segern i förskott kanske. Särskilt eftersom det ju bara är andra gången.

Populära inlägg i den här bloggen

Låta bli

Gör du också så bland? Blir hängande i tanken vid ett ord eller uttryck. Tänker det, smakar det, gång på gång tills det ömsom helt tappar sin betydelse, ömsom blir helt obegripligt, en liten samling bokstäver och ljud bara. Ibland tar de ett sånt varv med mig, orden. Och det blir den omväg som behövs för att jag ska förstå. Tror att det är därför jag tycker så mycket om dem. Orden. En stund den här sommaren tänkte jag på att låta bli. På hur ofta jag inte låtit bli. Hur jag har mixtrat, donat, grejat, pressat, skruvat, puttat, övertalat och krumbuktat för att få livet/mig själv/någon annan/något annat att röra sig i den riktning jag uppfattat som den rätta. Och hur det ganska ofta skavt och skevat och hur jag ändå fortsatte. Det går att streta på ganska länge om en bara tittar åt rätt (fel?) håll. Inte sällan har mitt arbete också handlat om att baxa tingens ordning i andra riktningar än dit de själva vandrat. Kanske går det att kalla mig både envis och tjurskallig till följd av dett

All good things come to an end

. Årets näst sista dag har just börjat och jag sitter i kolmörkt vardagsrum och lyssnar på snusandet från tre sovrum på Rucklets övervåning. Den enda som brydde sig om att jag kom hem var Sigge the Dog, som undrade varför jag luktade retrieverhane (x2) och missnöjt sniffade igenom mig innan han lommade in i sovrummet igen. Jag ska snart lomma efter. Men först vill jag berätta om min dag. Jag har varit på utflykt hela dagen, trots att jag egentligen inte alls har jullov och borde våndas över en urtrist inlämningsuppgift. Jag åkte till ett lämpligt köpcentrum och shoppade loss på mina julklappspresentkort. Några små pärlor lyckades jag rota fram ur reakorgarna, men någon jacka (som var det egentliga syftet med turen) i lagom storlek och färg gick inte att skaka fram. Men familjen T har nu ett Alfapet-spel UTAN nedkladdade bokstavbrickor, en fin gå-bort-present till nyårsvärdparet samt väldigt politiskt korrekta "nyårsfyrverkerier" (som varken smäller, sprakar, skrämmer djur ell

Röd lycka

. Veckans färg är utan tvekan röd. Det varma, vackra har bringat stor glädje till huset, på olika sätt den senaste tiden. Det första som hände var att jag fick lite koncentrerat mys i ett paket från posten. Jag hade beställt härligheten själv, men blev så glad för den att man lätt kunnat tro att det var en oväntad present. Det kom en röd mysdress i fleece. Den är varm och mjuk och framförallt hel, vilket inte dess föregångare är längre. Jag ser som i ett romantiskt skimmer, hur jag kryper ihop i denna fantastiska skapelse på julaftonskvällen, när alla barn somnat och tystnaden infinner sig. Harmoni. I teorin iallafall. Nästa röda skönhet, som numera förärar oss med sin närvaro är Den Nya Ytterdörren. Efter två dagars bankande, sågande och fixande av två trevliga hantverkarmän sitter den på plats och liksom glöder i höstsolen. Den är så blank och så röd och så fin. Modellen har samma namn som jag, så vad hade man förväntat sig? Ett litet smolk i glädjebägaren är att den är lika blank oc