Fortsätt till huvudinnehåll

Gult

.
Det låg ett konstigt svavelaktigt ljus över oss ikväll. En tunn gul hinna som fick trädgården att se onaturlig ut. Jag stod länge på trappan och försökte förstå varför, men ingen förklaring kom till mig, mer än ett endaste, svagt åskmuller i fjärran. I övrigt var det bara....gult.

Vi kom hem under eftermiddagen idag, efter ett par dygn i Närke. Under dessa dygn hade sommaren behagat komma till Rucklet. Gräsmattan var välvuxen och full av långhalsade, gula gullvivor och tindrande bellisar. Solen vräkte ner och ur grusgången sträckte sig våra tulpaner stolt. De lever i det förgångna; verkar inte ha förstått att det inte är någon rabatt där längre. Hela familjen T klev ur bilen, lätt överhettade. Det visade sig nämligen att den kalla vintern gjorde slut på kylan i Zafirans luftkonditionering, så den levererade blott fisljummen luft under hemfärden. Inom några minuter hade samtliga familjemedlemmar (exklusive Sigge Hund) rotat fram korta byxor och spatserat ut i gräset. Det finns ingenting som är så skönt som att komma hem, oavsett var man varit.


Jag och mitt dåliga samvete gjorde en ambitiös kaninbursstädning och passade också på att möblera om fållan, så att kritterna fick lite nytt gräs att skutta på. Någon timme senare ropade G från köket och undrade stillsamt om det var meningen att Doris skulle sitta bland tujorna närmast vägen. Det var det ju inte. Den ambitiösa om-möbleringen hade resulterat i en behändig decimeterhög dörr för systrarna K, som de naturligtvis inte var sena att begagna. Nåväl, de var inte särskilt svårfångade (även om jag fick engagera alla pojkarna, utom Sigge) och snart satt båda damerna bakom lås och bom igen.

Dagarna i Närke bestod av ett 75-årsfirande, ett möte med ett bedårande barn (och hennes bedårande föräldrar), ett besök på Hallsbergs roligaste lekställe samt absurda mängder god mat. Inget att klaga på direkt, förutom att himlen envisades med att försöka dränka oss. Och jag, som övat mig mycket i positiva omformuleringar, väljer att glädjas åt att det kommer att växa bra och ge mig bra gräsklippningsmotion. Jag har också hunnit lära mig att Verner von Heidenstam var en lång man, att man behöver en tupp på tio hönor och att blomfluge-experter kan skriva roliga böcker.

Resten står mest på gult just nu. I väntan på att slå om till grönt, that is. Ett knepigt och trist mellanläge: vakuum, om du vill. Det gröna är kanske sommaren, eller det som väntar i höst eller kanske bara paradoxalt nog en röd soffa. Vi får se.

Kommentarer

Du skriver då alltid på ett briljant sätt min kära kusin :)
Din skrift får mig att skratta hysteriskt:D

Kram Linda

Populära inlägg i den här bloggen

Låta bli

Gör du också så bland? Blir hängande i tanken vid ett ord eller uttryck. Tänker det, smakar det, gång på gång tills det ömsom helt tappar sin betydelse, ömsom blir helt obegripligt, en liten samling bokstäver och ljud bara. Ibland tar de ett sånt varv med mig, orden. Och det blir den omväg som behövs för att jag ska förstå. Tror att det är därför jag tycker så mycket om dem. Orden. En stund den här sommaren tänkte jag på att låta bli. På hur ofta jag inte låtit bli. Hur jag har mixtrat, donat, grejat, pressat, skruvat, puttat, övertalat och krumbuktat för att få livet/mig själv/någon annan/något annat att röra sig i den riktning jag uppfattat som den rätta. Och hur det ganska ofta skavt och skevat och hur jag ändå fortsatte. Det går att streta på ganska länge om en bara tittar åt rätt (fel?) håll. Inte sällan har mitt arbete också handlat om att baxa tingens ordning i andra riktningar än dit de själva vandrat. Kanske går det att kalla mig både envis och tjurskallig till följd av dett

All good things come to an end

. Årets näst sista dag har just börjat och jag sitter i kolmörkt vardagsrum och lyssnar på snusandet från tre sovrum på Rucklets övervåning. Den enda som brydde sig om att jag kom hem var Sigge the Dog, som undrade varför jag luktade retrieverhane (x2) och missnöjt sniffade igenom mig innan han lommade in i sovrummet igen. Jag ska snart lomma efter. Men först vill jag berätta om min dag. Jag har varit på utflykt hela dagen, trots att jag egentligen inte alls har jullov och borde våndas över en urtrist inlämningsuppgift. Jag åkte till ett lämpligt köpcentrum och shoppade loss på mina julklappspresentkort. Några små pärlor lyckades jag rota fram ur reakorgarna, men någon jacka (som var det egentliga syftet med turen) i lagom storlek och färg gick inte att skaka fram. Men familjen T har nu ett Alfapet-spel UTAN nedkladdade bokstavbrickor, en fin gå-bort-present till nyårsvärdparet samt väldigt politiskt korrekta "nyårsfyrverkerier" (som varken smäller, sprakar, skrämmer djur ell

Röd lycka

. Veckans färg är utan tvekan röd. Det varma, vackra har bringat stor glädje till huset, på olika sätt den senaste tiden. Det första som hände var att jag fick lite koncentrerat mys i ett paket från posten. Jag hade beställt härligheten själv, men blev så glad för den att man lätt kunnat tro att det var en oväntad present. Det kom en röd mysdress i fleece. Den är varm och mjuk och framförallt hel, vilket inte dess föregångare är längre. Jag ser som i ett romantiskt skimmer, hur jag kryper ihop i denna fantastiska skapelse på julaftonskvällen, när alla barn somnat och tystnaden infinner sig. Harmoni. I teorin iallafall. Nästa röda skönhet, som numera förärar oss med sin närvaro är Den Nya Ytterdörren. Efter två dagars bankande, sågande och fixande av två trevliga hantverkarmän sitter den på plats och liksom glöder i höstsolen. Den är så blank och så röd och så fin. Modellen har samma namn som jag, så vad hade man förväntat sig? Ett litet smolk i glädjebägaren är att den är lika blank oc