Fortsätt till huvudinnehåll

Flytta

Det är nästan exakt ett år sedan jag spillde ut några ord här senast. Antar att det gör mig till en av världshistoriens mesta långsamma och trista bloggare. Och så får det vara. Någonstans i livet tror jag en behöver något fullständigt kravlöst. Här är det för mig.

Ska jag sammanfatta 2015 i ett ord får det bli: flytta. I våras hittade vi ett annat hus, en knapp mil från Rucklet och trots att det blev alldeles för dyrt och var (och är) alldeles för vitt, köpte vi det. Vi hade ångest så vi mådde illa, men vi skrev på ändå. Sedan använde vi varje trick vi kunde för att få Rucklet att framstå som ett palats och se, det var visst några som gick med på det tillräckligt mycket för att köpa det av oss, så i vinter är det de som får dra på sig raggsockorna när det blåser. Jag har inte alltid varit så rättvis mot Rucklet, så det är kanske på sin plats med en ursäkt. Förlåt, gamla Rucklet, för alla gånger jag svor över skeva fönster, dragiga golv och oändliga gräsytor att klippa. Du gjorde ditt jobb och du gjorde det bra. I tio år höll du oss (hyfsat) varma, torra och nöjda och åtminstone de första 6-7 åren älskade jag dig så som en älskar sitt första hus. Sen tror jag att vi gled ifrån varandra lite, du och jag, men jag tycker nog att vi skildes som vänner ändå. Tack.



Jag var på alla sätt inställd på att husförsäljning och flytt är ett livsprojekt av rang. Ändå har jag nog ännu inte riktigt hämtat mig från chocken jag fick av hur mycket tid det tog. Maj till augusti blev ett enda långt packa-städa-rensa-plocka-laga-ansa-putsa-slänga-damma. Och då hade vi inte ens börjat flytta. Första lördagen i augusti klev vi över tröskeln här, i det nya, dyra, vita, där jag sitter nu. Nu har vi en gatuadress, ett inbrottslarm, ett kylskåp med inbyggd ismaskin och tre minuters promenad till pendeltåget. Stämmer dåligt med min bild av hur jag skulle bo, men vi har det bra här. 

Och när en ändå håller på och stökar till det för sig, så kan en ju lika gärna byta jobb också, så det gjorde jag. I mars lämnade jag skolans värld och gav mig i kast med ännu ledsnare ungar. Barn- och ungdomspsykiatri minsann. Jag försöker fortfarande hitta rätt bland diagnoser och journaler och även om jag känner mig lite vilse emellanåt (= kris-å-panik-jag-kan-ju-ingenting-om-det-här!) så kan jag inte önska mig något mer. Med ett gäng godhjärtade superproffs i ryggen klarar jag tydligen mer än vad jag tror. Tack, ni som lät mig försöka. Jag har inte varit sugen på att läsa jobbannonser en enda gång sedan jag kom till er och det vill inte säga lite när det gäller mig. Nu vill jag inte flytta mer.

Kommentarer

Torbjörn sa…
Min kommentar vill sig inte så sammanfattar. Alltid sett rucklet som ett palats. All lycka! T & tjejerna

Populära inlägg i den här bloggen

Låta bli

Gör du också så bland? Blir hängande i tanken vid ett ord eller uttryck. Tänker det, smakar det, gång på gång tills det ömsom helt tappar sin betydelse, ömsom blir helt obegripligt, en liten samling bokstäver och ljud bara. Ibland tar de ett sånt varv med mig, orden. Och det blir den omväg som behövs för att jag ska förstå. Tror att det är därför jag tycker så mycket om dem. Orden. En stund den här sommaren tänkte jag på att låta bli. På hur ofta jag inte låtit bli. Hur jag har mixtrat, donat, grejat, pressat, skruvat, puttat, övertalat och krumbuktat för att få livet/mig själv/någon annan/något annat att röra sig i den riktning jag uppfattat som den rätta. Och hur det ganska ofta skavt och skevat och hur jag ändå fortsatte. Det går att streta på ganska länge om en bara tittar åt rätt (fel?) håll. Inte sällan har mitt arbete också handlat om att baxa tingens ordning i andra riktningar än dit de själva vandrat. Kanske går det att kalla mig både envis och tjurskallig till följd av dett

All good things come to an end

. Årets näst sista dag har just börjat och jag sitter i kolmörkt vardagsrum och lyssnar på snusandet från tre sovrum på Rucklets övervåning. Den enda som brydde sig om att jag kom hem var Sigge the Dog, som undrade varför jag luktade retrieverhane (x2) och missnöjt sniffade igenom mig innan han lommade in i sovrummet igen. Jag ska snart lomma efter. Men först vill jag berätta om min dag. Jag har varit på utflykt hela dagen, trots att jag egentligen inte alls har jullov och borde våndas över en urtrist inlämningsuppgift. Jag åkte till ett lämpligt köpcentrum och shoppade loss på mina julklappspresentkort. Några små pärlor lyckades jag rota fram ur reakorgarna, men någon jacka (som var det egentliga syftet med turen) i lagom storlek och färg gick inte att skaka fram. Men familjen T har nu ett Alfapet-spel UTAN nedkladdade bokstavbrickor, en fin gå-bort-present till nyårsvärdparet samt väldigt politiskt korrekta "nyårsfyrverkerier" (som varken smäller, sprakar, skrämmer djur ell

Röd lycka

. Veckans färg är utan tvekan röd. Det varma, vackra har bringat stor glädje till huset, på olika sätt den senaste tiden. Det första som hände var att jag fick lite koncentrerat mys i ett paket från posten. Jag hade beställt härligheten själv, men blev så glad för den att man lätt kunnat tro att det var en oväntad present. Det kom en röd mysdress i fleece. Den är varm och mjuk och framförallt hel, vilket inte dess föregångare är längre. Jag ser som i ett romantiskt skimmer, hur jag kryper ihop i denna fantastiska skapelse på julaftonskvällen, när alla barn somnat och tystnaden infinner sig. Harmoni. I teorin iallafall. Nästa röda skönhet, som numera förärar oss med sin närvaro är Den Nya Ytterdörren. Efter två dagars bankande, sågande och fixande av två trevliga hantverkarmän sitter den på plats och liksom glöder i höstsolen. Den är så blank och så röd och så fin. Modellen har samma namn som jag, så vad hade man förväntat sig? Ett litet smolk i glädjebägaren är att den är lika blank oc